Solac CA4817 zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 58 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Solac CA4817 zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

Boch 24-12-2014
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

zeer slecht apparaat,maakt zeer veel lawaai,koffie is niet warm,veel ongebruikte koffie in de afvalbak,onhandige zetgroep.
kortom een apparaat om niet aan te schaffen alleen maar ellende.

Keefman 24-05-2014
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Heel tevreden over dit apparaat. Wordt gebruikt in klein bedrijf met gemiddeld 7 of 8 medewerkers per dag die er koffie mee zetten (+ bezoek). Apparaat is makkelijk te bedienen ook voor leken en duurzaam gezien het intensieve gebruik bij ons op de zaak.

Supergrovert 27-12-2013
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Smaak is zeer goed en de temperatuur van de espresso is wat mij betreft prima (Lidl bonen). Ik gebruik wel kleine dubbelwandige glaasjes. Ik vind hem wel behoorlijk lawaaiig met malen. Het stoompijpje dat erop geschroefd zit snap ik niet. wordt vies, moet je eraf schoeven en de stokje dat achter blijft is ook vies. beter eraf laten dus. mogelijkheid om gewone gemalen koffie mee te zetten 1x gebruikt. Niet handig, dosering niet duidelijk en komt toch niet meer dan 1 dubbele espresso uit. Schoonmaken van apparaat blijft wel een gedoe; de drap is nat (als je telkens 1 kopje neemt, zit er erg veel spoelwater bij de drap)

Corry.Brok 03-12-2013
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Apparaat via IBOOD aangeschaft. Waardeloos apparaat, een jaar in ons bezit, was na 1 maand al defect, 4 weken weg geweest om te repareren. Na een half jaar weer defect en dezelfde procedure. Nu een jaar later is het apparaat weer defect. Via IBOOD is het erg ongemakkelijk om contact te krijgen. Je wordt daar steeds aan het lijntje gehouden. Kwalijke zaak. Ik wil van het apparaat af heb er geen plezier meer in. Krijg van IBOOD al een maand geen reactie met oplossing.
Kortom dit apparaat NIET kopen en zeker niet via IBOOD.

jasper_steenhuis 28-10-2013
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

3 maanden geleden hebben we apparaat gekocht via ibood.
Nadat we het apparaat 2 weken in gebruik hadden kregen we storing (er kwam een driehoek met een uitroepteken in beeld).
We wouden het apparaat opsturen maar hebben hier even mee gewacht (1,5 week), op het moment dat we het wouden versturen dachten we laten we even kijken misschien doet die het weer en ja opeens deed die het weer.
We hebben het na 1 week helaas wel op moeten sturen want het apparaat begon weer kuren te krijgen het deed niks meer. Afgelopen maandag apparaat terug gekregen na 10 bakken koffie begint het apparaat weer er loopt water uit aan de onderknt en nu gaat die weer niet aan!! Zeer slecht en de service ook dat je de verzendkosten zelf moet betalen! Ik raad het iedereen af om dit apparaat te kopen!!

macel58 28-06-2013
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Omdat ons Nespresso gebruik wel erg duur werd, gekeken naar een goed alternatief, wat we vonden in de Solac Espresso machine. Het is even anders, je moet de tijd nemen om een goed kopje koffie te krijgen door hem goed in te stellen en (dagelijks) schoon te maken.
Wij vullen onze kopjes met 30 en 60 ml koffie. Wat het apparaat goed doet is dat je geen gekookte koffie krijgt, dat smaakt echt niet. Je moet dus even wachten nadat je het apparaat hebt aangezet, zodat het een paar minuten kan opwarmen. Alternatief is je kopje vooraf omspoelen met behulp van het heet water pijpje.

Voor goede koffie heb je goede koffiebonen nodig. De grote aanbiedingspakken van een kilo voor 7 Euro hebben we ook geprobeerd, maar dat viel tegen. We hebben ervaren dat je voor goede koffie(bonen) minstens 6-8 Euro per pond betaalt, wat vergeleken bij de Nespresso cups nog zeker voordelig is.

Wij hebben de Solac nu ongeveer 8 weken in ons bezet en zijn er erg tevreden over.

marc beordam 29-08-2013

Hallo Macel58,

Ik lees regelmatig over deze machine dat de koffie te koud zal zijn, is dit ook uw ervaring?

mvg,

Marc

macel58 24-02-2015

Ik ben nu inmiddels volgens de teller op de machine 4000 kopjes gezette koffie verder en ben nog steeds tevreden. Met de routine om dagelijks de machine even na te lopen (afvalwaterbakje, waterreservoir en koffiezetten) hebben wij nog steeds een fijne machine die elke dag lekkere koffie voor ons zet. Inmiddels hebben we geleerd om de aanbiedingen in de voor ons lekkere koffiebonen goed in de gaten te houden, waardoor we gemiddeld zo'n 12 Euro per kilo betalen. Nog steeds veel voordeliger dan de Nespresso cups dus ...........

macel58 18-10-2013

We zijn inmiddels 1000 kopjes verder en we zijn nog steeds tevreden. De score blijft wat ons betreft ongewijzigd.

Carel W10 17-06-2013
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Het apparaat gekocht om zijn mooie en stijlvolle uiterlijk.

Het apparaat ze heerlijke koffie, echter na 4 dagen lekt het apparaat allemaal water aan de onderzijde en komt er geen water meer in de kopjes. Het apparaat maakt ook opeens heel erg veel lawaai. Heel erg frustrerend, aangezien ons vorige apparaat (Siemens) nooit problemen heeft gehad.

Mail met klacht gezonden aan STT te Lelystad, afwachten wat reactie is....

tlammers 18-06-2013

Heb hetzelfde probleem gehad. Had het apparaat via i.bood gekocht. Nadat ik zelf 2 maal het apparaat heb terug gestuurd en vervolgens telkens dezelfde z.g. gerepareerd retour kreeg ipv de door mij gevraagde vervanging. en vervolgens na enkele weken dezelfde klacht weer optrad heeft i-bood er uiteindelijk voor gezorgd dat ik een nieuw apparaat kreeg dat wel goed werkt. Succes. Tip: vraag aan hen de verzendkosten te betalen!

Carel W10 01-07-2013

Apparaat zaterdag retour gekregen en helaas niet goed. Het probleem is verholpen echter zijn er andere problemen bij gekomen. Koffie is heel slap, zelfs bij twee bonen, maakt heel veel lawaai en het lcd scherm vertoont ineens twee witte strepen. Kortom, deze machine gaat retour.

P.de Wit 15-03-2013
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Ik ben ook in het bezit van de Solac 4817. Het is een mooie espresso machine, maar inderdaad is de koffie veel te koud, snap ook niet dat daar niets aan gedaan kan worden.
Het maakt ook te veel herrie in de werkgroep tijdens het gebruik, en er valt ook te veel gemalen koffie in de lekbak, jammer ook dit moet volgens mij eenvoudig te verhelpen zijn, maar gezien de reacties hier op kieskeurig heb ik daar weinig hoop op, jammer van zo'n mooie machine.
Moet er wel bij zeggen dat ik in Lelystad heel prettig ben ontvangen, en werd er direct gekeken naar een klein mankement dat ook direct werd verholpen onder het genot van een cappuccino.

alexver 10-02-2013
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Dit apparaat was enkele maanden geleden een aanbieding op Ibood. Als je een positieve review op kieskeurig plaatste, maakte je kans op het winnen van een robotstofzuiger. Al deze uiterst positieve reviews over dit product moet je daarom met een flinke korrel zout nemen. Het is allemaal geslijm om in aanmerking te komen voor de robotstofzuiger. Zelf heb ik mij hieraan ook schuldig gemaakt. Bijgaand mijn eerlijke reactie.
Ik heb zelf inmiddels twee serieuze klachten ervaren:
1. De koffie is en blijft te koud van temperatuur.
2. Importeur SST besodemietert zijn klanten. Bij het schoonmaken van de zetgroep sprongen twee aluminium veertjes uit het apparaat. Ik vroeg bij de importeur om een foto van de zetgroep zodat ik op een eenvoudige wijze de veertjes kon terugplaatsen. Als antwoord kreeg ik dat de zetgroep volledig gedemonteerd moest worden voor het herplaatsen van de veertjes. Reparatie kon alleen op hun werkplaats in Lelystad plaatvinden. Na enig onderzoek blijkt dit 1 grote leugen, want de veertjes kan je op een eenvoudige wijze verwijderen en opnieuw monteren. Schande! Dit is absoluut klantenbedrog!!

basburgel 13-01-2013
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Wij maken sinds een aantal weken gebruik van de Solac espressomachine. Hiervoor gebruikten we een philips koffiezetapparaat dat zelf bonen maalde. Wij waren daar niet tevreden over omdat het apparaat niet degelijk gebouwd was en we behoefte hadden aan het zetten van een echte espresso. Ik heb een aantal weken onderzoek gedaan naar een apparaat dat aan zou sluiten bij onze behoeften en ons budget. Via kieskeurig en de review op koffiediscounter.nl zijn wij gekomen tot de aanschaf van deze machine. Ik raakte geïnteresseerd in deze machine door de hoge waardering op kieskeurig.nl en vanwege het feit dat de zetgroep van een relatief duurdere en betere kwaliteit was. Op de zetgroep van Bianchi wordt 10 jaar garantie gegeven.

Ervaring:
Het apparaat is degelijk, zwaar gebouwd en ziet er erg mooi uit. Het voorpaneel is van RVS en verder is het apparaat voornamelijk van duurzaam kunststof met RVS finish gemaakt.
Het apparaat is makkelijk in gebruik vanwege de touchscreen bediening en makkelijk instelbaar. Het wordt geleverd met een handleiding in het Nederlands waarin alles staat beschreven dat je nodig hebt om het apparaat stap voor stap naar wens in te stellen en te bedienen.
Bij het apparaat wordt een cappucinatore geleverd. Op zich een prima accessoire, maar ik maak gebruik van een automatische melkopschuimer van nespresso. Dat geeft steviger schuim, is sneller en vooral makkelijker schoon te maken. Het schuim van een automatische opschuimer is mijns inziens steviger omdat er geen gebruik wordt gemaakt van hete stoom. De hete stoom draagt er zorg voor dat de melk wateriger wordt en het schuim dus slapper.

Het resultaat: De koffie..
Het is natuurlijk even experimenteren voor je het bakje koffie hebt dat je verwacht. Daarvoor moet je met de instellingen en de fijnheid van de maalgraad spelen. Geen straf om te testen, maar aan het einde van de dag sta je wel redelijk 'strak' van de koffie.
Ik ben nog in de testfase. Bij Simon Levelt heb ik vijf verschillende espressosoorten gehaald (ze hebben er meer dan 10 die zich voor gebruik in een dergelijk apparaat lenen) van 250 gram per stuk. je krijgt er een boekje bij met de beschrijving van de soorten en in het boekje is ruimte om je eigen ervaring van de koffie kwijt te kunnen (TIP!).
Zelf ben ik erg te spreken over de Yellow Bean, een Braziliaanse bekroonde koffie die erg vol, kruidig en aromatisch smaakt.
Er worden veel opmerkingen gemaakt op review sites over de lage temperatuur van de koffie uit deze machine. Ik deel die mening een beetje. Een en ander hangt mijns inziens erg af van het soort kopje dat je gebruikt en of je het kopje al dan niet opwarmt. Kleine dubbelwandige kopjes die goed onder het apparaat passen en passen bij het soort koffie dat je zet (espresso=klein of cappuccino=groter) maken een grot verschil. Zeker als je de heet water tap gebruikt om het kopje mee voor te verwarmen. De koffie is dan zeker heet genoeg, maar niet zo heet dat je je mond eraan verbrand. Prima, zo lijkt me...

Het schoonmaken
Een volautomaat levert meer onderhoudswerk op. Best een leuk klusje overigens, maar het moet wel met regelmaat gebeuren. Ik vindt dat de machine erg makkelijk schoon te maken is, maar 2 dingen vallen me op: 1. Bij het malen morst het apparaat maalsel dat buiten het opvangbakje terecht komt en op de onderplaat van de machine blijft liggen (in allerlei moeilijk toegankelijke hoekjes). Bovendien jammer dat een percentage van de toch dure koffie gewoon weggegooid wordt. Dat moet, want er ligt ook vocht. Mijn oplossing is dat ik de machine met een hulpstuk van de stofzuiger ook even binnen zuig. 2. De zetgroep is er moeilijk in-en uit te halen. De gebruiksaanwijzing volgen helpt, maar het is een kwestie van oefenen. Ga vooral niets forceren met duw en trekwerk. Lukt het niet, lees dan de gebruiksaanwijzing gewoon nog even door en kom dan op het idee om bijv. het bijgeleverde sleuteltje te gebruiken.

Conclusie:
Dit apparaat is een sier voor de keuken en zet zeer goede koffie. Het doet in mijn beleving niet onder voor duurdere espressomachines. Ik heb thuis (en in veel horecagelegenheden) nooit zulke lekkere koffie gedronken. Het apparaat is degelijk, volgens mij ook betrouwbaar en aan de kwaliteit van de onderdelen en behuizing af te zien zeker ook duurzaam. Het apparaat maakt herrie tijdens het malen, maar aanzienlijk minder dan mijn vorige machine, je kan elkaar gewoon verstaan als je er naast staat. Het apparaat werkt snel, geeft telkens het zelfde resultaat en is tot slot behoorlijk makkelijk te onderhouden. Mijn vrouw en ik zijn er erg blij mee!

arnoudj 15-01-2013

Bij de temperatuur gaat het over drie maten: de temperatuur1 van het water dat door de koffie wordt gezet, de temperatuur2 waarmee de koffie in het kopje stroomt en temperatuur3 waarop de koffie wordt geserveerd. Uiteraard zijn temp2 en temp3 afhankelijk van temp1. Bij deze, verder voortreffelijke, machine wordt helaas de algemeen geaccpeteerde ideale zettemperatuur1 van 93 graden niet gehaald. De uitstroomtemperatuur2 is dan ook lager uiteraard. De uiteindelijke serveertemperatuur3 kun je wat opkrikken door het kopje te verwarmen, maar de kern van de zaak is temp1. Zou de zettemperatuur instelbaar zijn, zoals bij veel andere machines, bijvoorbeeld op 87, 90, 93 en 96 graden dan was dat de ideale machine. Hopelijk is de volgende versie dat.

R. Lauren 24-11-2012
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Helaas is mij het apparaat slecht bevallen en heb ik het apparaat uiteindelijk retour gedaan naar leverancier. In eerste instantie apparaat ontvangen en bij ingebruikname viel mij op dat de koffie verre van lekker warm was. Echter na enkele dagen deed het apparaat helemaal niets meer, dus apparaat met klachten opgestuurd naar importeur STT in Lelystad, waar het apparaat gerepareerd was en uitvoerig getest zoals door een medewerker van STT bevestigd. Na ontvangst van het apparaat na reparatie weer in gebruik genomen en apparaat voldeed absoluut niet aan onze verwachting en hadden we de volgende klachten:
- Koffie is nog steeds van dermate lauwwarme temperatuur dat het niet te drinken is. Probleem is dus niet verholpen, want er is geen verschil waarneembaar.
- Het duurt ca. 1 minuut en 10 sec. voordat een heel kopje gevuld is en dat nog wel op de grofste maalstand! De koffie loopt dus ook heel erg langzaam en onderbroken met kleine hoeveelheden uit het apparaat (op de grofste maalstand, want op fijnere maalstand duurt het nog veel langer of wordt kopje niet volledig gevuld).
- Wanneer 2 kopjes koffie tegelijk gevuld moeten worden, wordt het ene kopje voor ca. 133% gevuld en het andere kopje voor maar 67%. Dus ongeveer een dubbele hoeveelheid koffie in het ene kopje in vergelijking met het andere gevulde kopje!
- Er blijven zeer veel koffieresten (gemalen koffieboonresten) achter in het kopje en die dus ook tijdens het drinken worden ingeslikt. Absoluut niet smakelijk!

Dus apparaat inmiddels weer retour gedaan en nu maar weer lekkere koffie drinken uit onze oude vertrouwde koffiezetapparaat...

p.groen 20-11-2012
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Ik heb gekozen voor deze mooie machine omdat hij in de aanbieding was bij iBood. Ik was al langer op zoek naar een goede machine voor op mijn kantoor, maar de meeste machines die ik wilde hebben waren simpelweg te prijzig. Toen ik deze machine dan ook voorbij zag komen heb ik niet meer getwijfeld. Het is een degelijke machine, dat merk je aan alle onderdelen. De plastic onderdelen die er op zitten zien er degelijk uit en zijn van een zekere dikte. Dit maakt dat de machine zeker niet goedkoop aanvoelt. Het is wel een heel blok, dus zeker geen kleine machine die je wel even n een verloren hoekje wegzet. Je moet er wel ruimte voor maken.
De machine is heel makkelijk te bedienen. Je hebt wel even de handleiding nodig om het menu te snappen. Deze werkt volledig met iconen, je hoeft dus geen taal in te stellen.
Er kan ruim 250 gram bonen in, en je ziet duidelijk wanneer je moet bijvullen. Ook het water reservoir is goed zichtbaar en makkelijk bij te vullen. Je tilt het hele reservoir er af en hup onder de kraan. De machine maakt wel behoorlijk wat lawaai bij het malen, maar verder is hij vrij stil. Het menu is goed te bedienen, en je hoeft eigenlijk maar 1 knop in te drukken op het touch screen om en kopje te krijgen. Boven op de machine is plaats voor 4 kleine kopjes. Deze worden voorverwarmt als de machine aan staat. Ik heb nog geen manier gevonden om dit warmte plaatje uit te zetten. Je kunt alleen instellen wanneer de hele machine in stand-by moet. Als de machine in stand-by gaat, dan wordt een kleine hoeveelheid water doorgespoeld. Dit doet hij weer als hij uit de stand-by komt. Het opwarmen na stand-by gaat redelijk snel.
Wat ook erg handig is, is de optie om gemalen koffie te gebruiken. Hiervoor zit er een klepje bovenop waar de koffie voor een enkel kopje in kan. Via een knop op de voorkant, kun je dan kiezen voor een gemalen kopje koffie, en dan wordt de bonen maler omzeilt. Super handig voor de enkeling die bijvoorbeeld cafeïne vrije koffie drinkt of om eens een ander koffie te proberen.
Het schoonmaken is niet lastig. Je moet wel even handigheid krijgen in het verwijderen van de zetgroep. Verder kun je simpelweg alles afspoelen onder de kraan met koud water, en dan is de machine weer schoon. Ik heb de tip gekregen de machine nooit schoon te maken met heet water, aangezien alle onderdelen een beetje vettig zijn, en je dit er dan afwast. Dit zou de levensduur van de machine nadelig beïnvloeden. Meestal droog ik het even kort af voordat ik naar huis ga, dan is het de volgende ochtend wel weer droog.
Ben ook heel tevreden over de smaak. Dit is natuurlijk heel erg afhankelijk van de soort koffie die je gebruikt. Ik heb goede professionele koffie gekocht. Dit kost ongeveer € 25 per zak van een kilo. Dat is ongeveer 120 kopjes koffie al ik het goed heb (ongeveer 8 gram per kopje).
De heet water tap gebruik ik bijna niet, ook om dat er niet heel veel water uit komt. Dit leek me bij aanschaf een handige optie voor thee, maar in de praktijk gaat het toch echt te langzaam. Dan is een waterkoker er naast veel handiger.

Over de duurzaamheid kan ik niet heel veel zeggen. Dit is mijn eerste machine en ik heb geen ervaring met het merk. De onderdelen ogen wel heel degelijk. Zeker geen goedkope plastic rommel. Ik heb dus dan ook het volste vertrouwen dat deze machine me nog heel wat jaartjes van goede koffie gaat voorzien.

Al met al een fijne machine die ook nog eens heel professioneel oogt en lekkere koffie zet.

roosbut1972 09-11-2012
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Het is een geweldige koffiemachine. De smaak is prima maar natuurlijk ook afhankelijk van de koffiebonen die je gebruikt. De mogelijkheden zijn prima je kunt de hoeveelheid water en koffie instellen zoals jij het wilt. Je hoeft niet meer aan knoppen te draaien als je een keer een expresso wenst. De melkopschuimer hebben wij nog niet gebruikt maar wij zijn dan ook niet zo'n fan van cappuccino. De koffiemachine is makkelijk in gebruik en qua uitstraling is het een sieraad op je aanrecht. De duurzaamheid zal nog moeten gaan blijken wij hebben het apparaat enkele weken in huis. Een minpuntje vind ik dat de koffie in het afvalbakje zo nat is en wanneer het afvalbakje vol is het apparaat blijft piepen. Dit overigens ook wanneer het water bijgevuld moet worden. Maar dit is dan ook het enige voor de rest is het een geweldige koffiemachine en de koffie is lekker heet.

Dik1953 08-11-2012
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Graag deel ik bij deze mijn ervaring over de Solac CA4817. Het is een vrij uitgebreide review, dus mocht je niet alles willen lezen, dan kun je ook naar onder scrollen voor een conclusie en de sterke en zwakke punten. Dit is natuurlijk wel mijn mening, dus misschien dat jouw ervaringen positiever of negatiever zijn. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust, dan probeer ik deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Eerste indruk
De handleiding is uitvoerig en erg gebruiksvriendelijk. Ik ben echter niet zo van het lezen van handleidingen. Ook bij dit apparaat blijkt weer dat dit bijna niet nodig is. De meeste dingen wijzen zich vanzelf of na even zoeken. Bij een paar kleine dingen waar ik niet uit kwam heb ik in de Nederlandse handleiding, met succes, de oplossing gevonden. Het apparaat beschikt over een handig touchscreen wat de bediening erg eenvoudig maakt. Vooral ook omdat op dit scherm wordt aangegeven dat er iets moet gebeuren zoals bijvoorbeeld het vullen van het waterreservoir. Aan het begin is het even spelen met alles in te stellen. Niet alleen het soort koffie en de hoeveelheid, maar je kunt ook de verlichting instellen, de piepjes aan- of uitzetten en de helderheid van het scherm instellen.

Uiterlijk
Dan het uiterlijk van het apparaat. Het bestaat voor een groot deel uit RVS. Dit geeft het apparaat een mooie en chique uitstraling. Het is dus niet een apparaat wat je zomaar in de keuken hebt staan als handig hulpmiddel, maar het ziet er ook nog eens mooi uit. Alles is keurig afgewerkt en ziet er duurzaam uit. Ook het menu op het touchscreen ziet er mooi en duidelijk uit. Het is wel een relatief groot apparaat (280 x 380 x 410), dus bij een kleine keuken kan het in de weg staan. De gebruikte materialen zien er sterk uit (keramische maalschijven, zetgroep van Bianchi etc.) en ik verwacht dan ook dat dit apparaat lang mee gaat. Iets wat je ook zeker wel mag verwachten voor dit geld.

Gebruik
Per keer kun je 1 of 2 kopjes zetten. De inhoud van de kopjes is ook in te stellen. Bij espresso is dit van 30 tot 60 milliliter en bij koffie is dit van 60 tot 150 milliliter. Als je dit eenmaal hebt ingesteld krijg je altijd, ook als je de machine tussentijds hebt uitgezet, deze hoeveelheid. Tenzij je deze hoeveelheid weer wijzigt uiteraard. Bijna alle kopjes passen onder dit apparaat. De hoogte is ook eenvoudig te verstellen. Houdt er rekening mee dat glazen groter dan 10 centimeter niet passen. Ik heb zelf grote glazen voor latte macchiato en deze passen er alleen onder als je ze schuin houdt.

Het apparaat heeft een groot (mooi verlicht) waterreservoir heeft van 1,8 liter. Dit lijkt heel veel en is het op zich ook wel, maar omdat het apparaat ook water gebruikt voor het schoonmaken is het toch sneller leeg dan gedacht. Je kunt via een klein straaltje ook heet water uit het apparaat krijgen. Gelet op het feit dat het waterreservoir dan sneller leeg is en dat het relatief lang duurt om een kopje te vullen gebruik ik bij het zetten van meerdere kopjes thee toch liever een aparte waterkoker. Het apparaat geeft een melding zodra het waterreservoir (bijna) leeg is. Ook wanneer het bakje met restwater vol is wordt er een melding op het scherm getoond.

Verschillende soorten koffie
Het voordeel van dit apparaat is dat het overweg kan met zowel gemalen als ongemalen bonen. Het is dan ook zeker aan te raden om beide te proberen en ook diverse soorten van beide te proberen. Dus naast A-merken ook de (over het algemeen goedkopere) huismerken. Mijn ervaring is dat deze zeker niet altijd onder doen voor de A-merken, maar dat ze wel bijna altijd een stuk goedkoper zijn. De aanschafprijs is dan wel hoog, maar je hoeft geen dure Nespresso te kopen, dus na verloop van tijd verdient de hoge aanschafprijs zich terug.

Hiervoor had ik een ‘gewoon’ koffiezetapparaat met altijd dezelfde koffie. Wat ik na aanschaf van dit apparaat heb gedaan is steeds als een bepaald merk in de aanbieding is dit kopen om te proberen. Soms blijkt dit een grote teleurstelling, maar soms blijkt het ook een leuke verassing te zijn. Wat koffiebonen betreft vind ik de koffiebonen van het huismerk van Hoogvliet de lekkerste. Deze zijn bovendien ook goedkoper dan bijvoorbeeld Douwe Egberts. Wat gemalen koffie betreft hebben Douwe Egberts Aroma Rood en Fair Trade Koffie Aroma mijn voorkeur. Maar dat is, tot nu toe, mijn voorkeur. Zoals ik al zei, probeer zoveel mogelijk en kies vervolgens de lekkerste uit! Niet alleen het merk is bepalend voor de smaak, maar ook de grofheid van de maling. Probeer dus niet alleen een bepaald merk, maar experimenteer ook met de grofheid van de maling! Deze is eenvoudig in te stellen van grof tot heel fijn met een draaiknop aan de zijkant. Aan het begin vind je de machine misschien tegenvallen omdat je de koffie niet lekker vind, blijf experimenteren, want dit komt waarschijnlijk omdat je nog niet de juiste instellingen hebt gevonden. Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat de smaak beter tot uitdrukking komt dan bij een goedkoop apparaat.

Melkopschuimer
Het apparaat is voorzien van een cappucinatore. Hiermee kun je eenvoudig de melk opschuimen voor een cappuccino of latte macchiato. Melk kan ook opgeschuimd worden met een apart stoompijpje. Dit voldoet opzich prima, maar met de cappucinatore werkt het net wat beter. Met de cappucinatore kan de melk op twee manieren opgeschuimd worden met respectievelijk veel of iets minder schuim. Net als bij het soort koffie is het ook hier aan te raden om diverse soorten melk te proberen om te kijken wat het lekkerste en beste schuim geeft. Ook hier geldt, goedkope melk is niet per se slechter. Mijn eigen ervaring is dat volle melk wel het beste resultaat geeft.

Prijs
Dan de prijs. Deze is vergeleken met een gemiddeld ander koffiezetapparaat erg hoog. Ik zou het dus absoluut afraden om deze machine aan te schaffen als je nauwelijks koffie drinkt of alleen koffie zet als er visite is. Daar is deze machine te duur voor en je kunt dan prima af met een apparaat van een paar tientjes. Ben je een echte koffieliefhebber die regelmatig koffie drinkt en ook verschil proeft tussen verschillende soorten koffie dan is deze machine wel het overwegen waard. Je kunt met dit espresso apparaat niet alleen espresso zetten (wat soms wordt gedacht), maar ook bijvoorbeeld een latte macchiato, cappuccino of gewoon koffie. Aan het begin is het vooral even uitproberen wat je lekker vind. Niet alleen het verschil tussen bijvoorbeeld een cappuccino of espresso, maar ook tussen verschillende soorten bonen.

Temperatuur
Ik heb meerdere klachten gelezen over de temperatuur van de koffie. De koffie zou niet heet genoeg zijn of te snel afkoelen. Ik heb hier zelf (nog) geen last van. Of ik merk het in ieder geval niet. Voor mij is de koffie goed van smaak en temperatuur. De kopjes zijn eventueel ook nog voor te verwarmen omdat het apparaat aan de bovenkant over een ruime warmhoudplaat beschikt.

Schoonmaken
Het schoonmaken van het apparaat kost uiteraard tijd. Ik heb echter niet het idee dat het apparaat snel vies wordt, dus af en toe schoonmaken is voldoende. De zetgroep is bovendien makkelijk te verwijderen dus veel tijd kost dit niet. Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel kopjes je per dag drinkt hoe snel het apparaat vies is. Het apparaat is deels zelfreinigend omdat hij bij het in- en uitschakelen een straaltje water door het apparaat laat lopen. Uiteraard is dit (helaas) niet genoeg om de machine volledig te reinigen. Eens in de zoveel tijd moet het apparaat een ontkalkprogramma draaien. Dit hoef je niet zelf te doen. Op het scherm wordt aangegeven wanneer dit moet gebeuren en het apparaat doet dit automatisch. Houdt er wel rekening mee dat dit ongeveer 20-30 minuten kost.

Verbruik
Dit apparaat heeft 1.500 watt. Het is dan ook aan te raden om de stand-by functie van het apparaat te gebruiken of het apparaat uit te zetten om minder stroom te verbruiken. De tijd waarna het apparaat in stand-by gaat is zelf in te stellen op 1, 2 of 3 uur.

Aftersales
Met de aftersales heb ik, gelukkig, nog niet te maken gehad. Maar gezien het feit dat Solac een gerenommeerd merk is denk ik dat het hiermee wel goed zit.

Conclusie
Zeker het is een duur apparaat in de aanschaf. In het gebruik kun je deze aanschafprijs terugverdienen. De smaak is beduidend beter dan de smaak van een goedkoop koffiezetapparaat en het heeft bovendien veel meer mogelijkheden. Bovendien is de smaak helemaal in te stellen naar je eigen keuze. Verder ziet het apparaat er chique en duurzaam uit. Het apparaat heeft mij niet teleurgesteld en bij andere koffieliefhebbers zal dit ook niet zo zijn. Het apparaat is wel groot, dus let er op dat het wel in je keuken past. Als je niet gewend bent aan het geluid van het malen van koffiebonen, dan maakt het apparaat veel geluid. Voor mij was dit aan het begin even wennen, maar aan de andere kant geeft het je wel weer het gevoel (en dat proef je ook) dat je koffie echt vers is.

Sterke punten:
- Lekkere koffie
- Machine is gebruiksvriendelijk te bedienen via touchscreen
- Zowel gemalen als ongemalen koffie
- 18 Bar Pomp
- 10(!!!) jaar garantie op de belangrijkste onderdelen
- Staat mooi in de keuken (ziet er chique uit)

Zwakke punten:
- Duurder dan een gemiddeld ander koffiezetapparaat
- Maakt geluid wat als storend ervaren kan worden

pjotter13 04-11-2012
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Aan de koffie kun je proeven dat er een professioneel "hart" in deze machine zit. Prima. Duurde wel even om de vele mogelijkheden uit te proberen en tot een goede "mix" te komen, maar dan smaakt de koffie ook echt goed! Minpuntjes: Jammer van het grote waterreservoir. Met nog twee centimeter water in het reservoir stopt de machine al. Ook de opvangbak voor de koffieprut geeft al alarm terwijl het maar half vol is. Bij deze machine ben je daardoor onnodig vaak bakjes aan het vullen en legen. Vreemd is ook dat na het opschuimen van de melk de ESC knop moet worden ingedrukt, waarna de machine nogmaals gaat SPOELEN! Totaal overbodig. Maak je eerst de koffie en schuim je daarna de melk op, dan is onderwijl je koffie koud. In z'n geheel genomen is dit echter een prima koffiemachine, die waar voor z'n geld geeft.

Erica S 03-11-2012
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Na jaren de discussies over Jura's op het werk gevolgd te hebben, ben ik ook overgegaan op een espressomachine. Het is heerlijk dat je even snel een kopje espresso kan pakken. Dat begint 's morgens al voor ik nar mijn werk ga. Een kop koffie zetten, daar nam ik vroeger de tijd niet voor.
Dat de keus op deze is gevallen, is vooral te danken aan de hoge kwaliteit van de zetgroep, niet eens zozeer dat hij 18 bar is, maar vooral de sterke keramische maalunit. Het goed malen van de bonen is het meest essentiele onderdeel van een espressomachine.
Dat je hem tiptoetsen bedient, is vooral handig omdat iedereen er dan mee overweg kan. Ook kan je heel makkelijk een slapper bakkie zetten voor als je gasten over de vloer hebt die zo'n espresso niet aan kunnen en een Hollandse bak willen.
Tenslotte: de reiniging van het apparaat is een heel eenvoudig klusje dat je een keer per week doet. Dat maakt het allemaal een heel gebruiksvriendelijk apparaat van hoge kwaliteit.

rubbers 02-11-2012
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Een hele mooie machine wat betreft vormgeving en ontzettend gemakkelijk in het gebruik
Vindt het ook absoluut een aanwinst in de keuken maar het enige minpuntje is de te lage temperatuur in mijn ogen.
Is hiet iets aan te doen?

rka 02-11-2012
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Belangrijkste reden om een automaat aan te schaffen waren voor mij de hoge kosten van de Nespresso cupjes. Ik wil namelijk wel een goede kwaliteit koffie, het leven is te kort voor rommel...

Nadat ik meerdere aanbiedingen had laten gaan, overtuigde deze Solac machine mij vanwege de keramische maalschijven, de professionele zetgroep (Bianchi) en het feit dat deze machine zelf te onderhouden is. Dit beperkt de operationele kosten.

De smaak is wat mij betreft ongeveer gelijk aan Nespresso kwaliteit, waarbij ik pas 1 soort Arabica bonen heb uitgeprobeerd. Kwaliteit van de bonen is belangrijk dus daar bespaar ik niet op.

In het gebruik is mij positief opgevallen dat het apparaat makkelijk te bedienen is, makkelijk te onderhouden en snel klaar voor gebruik. Minder positief vind ik het hoge waterverbruik, dus niet alleen voor koffie zetten maar ook voor het spoelen van het apparaat. Dat betekent dat je toch meerdere keren per week water moet bijvullen. Mijn volgende apparaat krijgt dus een water aansluiting ;-) negatief beoordeel ik het opschuimen van melk, daar ben ik na een aantal pogingen maar mee opgehouden. Daar gebruik ik mijn Nespresso opschuimer nog steeds voor.

Let op: af en toe kan het zijn dat de bonen niet goed doorstromen naar de maal unit, dan komt er alleen maar water uit. Je moet dan minder bonen in het reservoir doen.

Over de duurzaam kan ik nog niets zeggen, daar is het te vroeg voor. Maar de garantie dat het apparaat na 5 jaar kosteloos door de fabrikant wordt nagekeken, zegt mij genoeg.

Al met al ben ik zeer blij met deze aanschaf, die voor mijn 20 kopjes koffie per week de prijs/kwaliteitsverhouding per kopje enorm heeft verbeterd en het plezier bij het zetten en drinken heeft verhoogd.

Monkey56 02-11-2012
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Geeft de perfecte espresso maar ook cappuccino. Lekkere cremalaag. Een druk op het display en je krijgt wat je wilt. Mooi op het aanrecht. Onderhoud is simpel. Even de zetgroep schoonmaken en het zeefje. Stalen look geen plastic.

boannimi 02-11-2012
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Mooi vormgegeven apparaat en wat het belangrijkste is, de espresso is goed. (italiaanse espressobonen van Kruidvat).
Ik vind wel dat de warmte van de koffie ietwat opgeschroefd mag worden. Ik heb hier contact over gehad met de importeur. Deze adviseerde het volgende:
Bij opstarten, eerst de keuze: gemalen koffie, zonder de koffie er in te doen. Hiermee een kop vol laten lopen. Daarna omschakelen naar de bonen functie en dan koffie zetten.
Dit werkt inderdaad, alhoewel ik wel een omslachtige manier vind.

Met de cappucino ben ik aan het experimenteren geweest maar dit lukt me nog niet echt. Hier ga ik nog verder mee stoeien.

Het is mijn eerste volautomaat (nespresso staat er nog naast). Absoluut geen spijt en het is veel goedkoper dan de nespresso. Ik heb getwijfeld tussen de Jura C5 en deze.
Qua design, afwerking, prijs en garantie op de zetgroep vind ik de Solac in ieder geval een winnaar.
Ook de in houd van het waterreservoir van bijna 2 liter is ruim voldoende.

arnoudj 03-11-2012

Volgens deskundigen moet de temperattur van het water waarmee koffie wordt gezet ongeveer 92 graden zijn, deze machine staat ingestteld op een veel lagere temperatuur, hoogstens 85 graden. Bij mij is de uitlooptemperatuur ongeveer 70 graden, dat vind ik veel te laag.

boannimi 20-02-2013

Ik maak inmiddels een paar maanden gebruik van de Solac.
Ik heb geëxperimenteerd met een aantal espressobonen.
De LIDL espresso, Monte Santos Arabica heeft een geweldige smaak.

Inmiddels contact gehad met de leverancier STT Lelystad, i.v.m. een aantal problemen.
Temperatuur, de meest gelezen klacht
Kreunen en kraken van de zetgroep
Veel koffieprut wat naast de opvangbak terecht komt
Mogelijke lekkage bij de pomp. Je hoort nl. lucht ontsnappen en binnenin zie is het vochtig en zie je koffiespetters.

Het apparaat gaat nu richting het servicecentre om de problemen te bekijken.
Ik heb inmiddels een kleine 500 koppen koffie bereid (espresso's). Voor wat ie moet doen, vind ik het een prima apparaat. Ook wat betreft het reinigen, dit is zeer simpel te doen.

slankie 01-11-2012

Solac espresso apparaat.

18 BAR

Het gaat hier om een 18 bar koffiemachine. Dit was voor mij een reden om dit apparaat te kopen. Hierdoor word de koffie met meer druk gezet waardoor de "echte" espresso smaak naar boven kan komen. Hiervoor zou ik wel echte Arabic bonen gebruiken.
De Look en Feel is van echt RVS waardoor de machine makkelijk schoon te houden is, en er naar mijn idee erg chique uitziet.

De machine heeft voldoende instelmogelijkheden die allemaal erg makkelijk via het Touchscreen te bedienen zijn. Hier kan je de inhoud van het kopje bepalen. Het grootste volume is 150ml per kopje.

Cappuccino

Mijn vrouw houdt erg van cappuccino daarom is het belangrijk dat dit er mee gemaakt kan worden. Er zit een mooi instrument bij om direct melkschuim uit je machine te laten komen, maar voor de liefhebbers kan je ook zelf melk opschuimen door het op de machine aanwezige stoompijpje.

Bonenbak

De bonen worden bewaard in een mooie glazen bak boven op het apparaat. hier zit een rubberen ring in zodat de bonen mooi vers blijven. Ook zal dit bedoeld zijn om het geluid wat de machine maakt te reduceren

Ook is het makkelijk om de maling van de bonen aan te passen door het draaiknop die zich ook in de bonenbak bevind.

Geluid

De Solac maakt inderdaad geluid bij het malen van de bonen. Om de bonen goed te kunnen malen zit er een TOP binnenwerk, ook wel de zetgroep genoemd waar 10 jaar garantie op zit. OMdat deze van keramische schijven is gemaakt maakt dit meer lawaai dan een machine zonder keramische schijven.

Stroomverbruik

De machine is 1500 watt, maar kan zich via het menu makkelijk uit zichzelf uitschakelen. hierdoor verbruikt de machine een stuk minder stroom.

Warmhoudplaat

Er zit zelf een warmhoudplaat aan de bovenkant om de kopjes lekker warm te maken zodat de koffie ook langer warm blijft. naar mijn idee word de koffie op een mooie temperatuur gemaakt.

TIP : om het afvalbakje waar de koffiedik in terecht komt netjes te houden kan je er een boterhamzakje in doen, wanneer deze vol is weggooien en je afvalbakje blijft netjes.

al met al een "professionele" machine voor weinig geld. Die omgerekend ook een stuk voordeliger is dan een machine waar je koffiecupjes in moet doen.

Hansriet 01-11-2012
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Een mooie machine, met prima koffie die gemakkelijk te bedienen is en er ook nog eens goed uitziet.
Als de machine de koffie maalt wel even lawaai maar dat nemen we maar voor lief, belangrijker is de goede kop koffie.

Marco81976 01-11-2012
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Inmiddels een tweetal weken in het bezit van deze machine. Het is mijn eerste bonenmachine na een aantal Nespresso apparaten en ESE pad machines.

Vormgeving:
Heb ik een 8 voor gegeven, het blijft een flinke machine op het aanrecht, maar qua design ziet hij er goed uit met het RVS en verlichte touchscreen.

Onderhoud
Qua onderhoud valt het me reuze mee, zetgroep is makkelijk te verwijderen en schoon te spoelen, net als het bakje met de koffie restanten.

Instellingen:
De koffie maling kan "traploos" handmatig ingesteld worden van fijn naar grof.
Let er wel op dat dit verstellen tijdens het malen dient te gebeuren!

Er zitten vier standaard instellingen (pictogrammen) op het touchscreen waarvan elk afzonderlijk de hoeveelheid water ingesteld kan worden in het menu.
Daarnaast kan een keuze gemaakt worden tussen 2 koffiehoeveelheden per kop.

Koffie:
Ik gebruik nu bonen van Lavazza, en zou eigenlijk nog wel een sterkere espresso willen, heb de maling nu vrij fijn staan, hoeveelheid koffie op 2 boontjes en hoeveelheid water voor een dubbele espresso op minimaal (60ml), iemand nog tips hoe espresso sterker te krijgen naast andere bonen?

Geluid:
Natuurlijk maakt de machine beste wat herrie tijdens het malen, maar voor mij niet hinderlijk en het is slechts van korte duur. Heb geen vergelijking met andere machines.

Duurzaamheid:
Heb ik een 7 voor gegeven, gezien de slechts 2 weken dat ik de machine nu pas in huis heb.

Erica S 03-11-2012

Je moet als je een dubbele espresso wilt op de knop voor twee espresso's drukken. De dubbele espresso is eigenlijk een Americano: hij maakt dan 60 ml (of meer als je dat instelt) op dezelfde hoeveelheid koffie als voor een enkeltje. Als je kiest voor twee espresso's dan maakt hij er twee achter elkaar. En dan is die wel sterk hoor!

RonaldKE 01-11-2012
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Heb deze Solac een paar weken in het bezit. De CA4817 is enorm gebruiksvriendelijk, een kind kan echt de was doen met dit apparaat. Veel keuzemogelijkheden wat sterkte van de koffie betreft, de maalgraad is uiteraard aan te passen van grof naar fijn en per kopje (of per twee kopjes) is de hoeveelheid water (en dus de sterkte) in diverse gradaties te selecteren.
Ook dat is kinderspel in het overzichtelijke menu en eenmaal opgeslagen onthoud het apparaat dit dus je kunt altijd je favoriete koffie drinken.
Melk opschuimen met het stoompijpje werkt prima, voor een goede schuimkraag op de cappuccino weerk volle, lang houdbare melk het beste.
Uiteraard is de smaak van de koffie sterk afhankelijk van de kwaliteit van de bonen maar deze Solac zet echt een lekkere bak koffie, of je nou een espresso of een grotere bak cappuccino neemt.
Over de levensduur kan ik niets zeggen maar alles oogt degelijk en robuust en het touchscreen werkt erg fijn.

Wat mij betreft voor deze prijs een aanrader!

mickeye 31-10-2012
Geschreven voor: Solac CA4817 zilver

Mogelijkheden: Er zijn veel instelmogelijkheden via het menu in het scherm, zoals Instellen waterhoeveelheid per kopje. Ik heb 2 keuzes erin gezet, espresso en Hollandse bak. Ook is de sterkte goed instelbaar.
Echtgenote drinkt liever eigen gemalen koffie, dat kan je ook in deze mooie machine bereiden !

Gebruikersgemak: Hij is snel startklaar en d.m.v. touchscreen te bedienen. Ook cappuccino maken is handig dankzij de geleverde Cappuccinador, het zijn wel 2 aparte handelingen, een voor het stomen melk en een voor de koffie.
Je kan de uitschakeltijd eenvoudig instellen, bijv na 1 uur, 2 uur, of 3 uur.

Vormgeving: mooi modern en geeft blauw licht bij de transparante watercontainer, staat bij ons erg leuk in de keuken !

Duurzaamheid: Daar heb ik nog geen ervaring mee, wat ik wel weet, 10 jaar garantie op de zetgroep..tsja..dan moet t wel goed zijn !!!